Kuvitellaan, että olet kaupassa – vaatekaupassa, elektroniikkakaupassa tai vaikka ruokakaupassa – ja käsissäsi on tuote, jonka haluaisit ostaa.
Tehtävä numero 1: 10 sekunnin sääntö
Ennen kuin alat vinguttaa visaa, laske mielessäsi kymmeneen. Tämän kymmenen sekunnin ajan mieti, tarvitsetko todella tämän tuotteen.
Onko niin, ettei kaapistasi löydy tarpeeksi farkkuja, vai kaipaatko vain uuden ostamisen mielihyvää?
Vetääkö kännykkäsi oikeasti viimeisiään, vai voisiko siihen saada lisää puhtia akun vaihtamisella?
Tehokkain tapa pienentää esimerkiksi vaatteiden ja elektroniikan ympäristövaikutuksia on käyttää niitä mahdollisimman pitkään.
Tiedämme kyllä, saattaa tuntua ankealta, mutta koita lähestyä asiaa positiivisen kautta. Lempivaate kestää aikaa ja tyyli on eri kuin trendi.
Tehtävä numero 2: onko parempaa vaihtoehtoa?
Ennen kuin lähestyt lähimaksua, mieti onko himoitsemallesi tuotteelle parempaa vaihtoehtoa.
Saisiko vaatteen käytettynä, tai voisiko vaatelainaamo toimia sinulle? Suosi vastuullisia raaka-aineita kuten Reilua kauppaa, luomua tai uusiomateriaaleja.
Ruoan puolella suomalainen luonnonkalasäilyke voittaa tonnikalan ja kotimainen omenamehu kaukaa tuodun.
Tehtävä numero 3: tarkista tuotteen tiedot
Yritysvastuu on nouseva trendi ja yritykset tietävät sen. Valitettavasti vastuullisuuspuheen joukossa on edelleen paljon viherpesua ja tyhjää sanahelinää, ja on tärkeää oppia tunnistamaan vastuullisuuteen kunnianhimoiseesti suhtautuvat yritykset.
Tarkista ensin tuotteen valmistusmaa ja raaka-aineiden alkuperä. Kannattaa myös selvittää onko yritys sitoutunut elämiseen riittäviin palkkoihin, käyttääkö se ulkopuolista valvontaa ja julkaiseeko se tehdaslistansa. Vastuullinen yritys kertoo toimintansa ihmisoikeus-, ympäristö ja ilmastovaikutuksista.
On hyvä katsoa, kertooko yritys tarkasti, kuinka suuri osuus tuotteesta on vastuullista raaka-aineesta, ja jos yritys kertoo olevansa hiilineutraali, millä tavoin se kompensoi omat päästönsä.
Saattaa kuulostaa työläältä, mutta omaa yritysvastuusilmää on hyvä harjaannuttaa. Jos työmäärä tuntuu liian suurelta, kannattaa ainakin vilkaista Eetin vuosittain julkaistavasta Ränkkää brändi -raportista, miten suomalaiset vaateyritykset pärjäsivät vastuullisuusvertailussa.
Tehtävä numero 4: Vaikuta yrityksiin ja päättäjiin
Pelkillä kulutusvalinnoilla maailma muuttuu liian hitaasti. Odottamiseen meillä ei ole aikaa, vaan yritysten vastuullisuuteen on vaikutettava myös suorempaa reittiä.
Yritykset kuuntelevat asiakkaitaan, ja ovat kiinnostuneita heidän vaatimuksistaan. Yrityksiin on mahdollista vaikuttaa lähettämällä heille tarkentavia kysymyksiä ja vaatimuksia tuotteista. Tämä vaikutus on moninkertainen, jos ne tehdään julkisesti esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.
Epäeettisten tuotteiden boikotointi on yksi tapa vaikuttaa, mutta vain, jos kerrot siitä yritykselle.
Pelkkään yritysten hyväntahtoisuuteen ei voi luottaa, vaan niiden toimintaa on säädeltävä sitovilla yritysvastuulaeilla. Siksi Eetti on yhdessä muiden järjestöjen mukana vaatimassa yritysvastuulakia, joka velvoittaisi suomalaisyrityksiä pitämään huolta ihmisoikeuksien toteutumisesta tuotantoketjussaan.