haastattelu

Kuinka tulla hyväksi haastateltavaksi?

Samat asiantuntijat tuntuvat esiintyvän eri medioissa päivästä toiseen. Mikä heitä yhdistää? Hyvä artikkeli tai haastattelu syntyy kahden kauppana: osaava ja kiinnostunut toimittaja ja sanavalmis, mielenkiintoinen haastateltava ovat oiva pari.

Teksti: Enni Saikkonen

Kehitysjärjestöjen asiantuntijat ovat haluttuja puhujia mediassa ja tilaisuuksissa. Usein tuntuu, että samat kasvot kommentoivat aihetta kuin aihetta iltauutisissa ja sanomalehtien haastatteluissa. Hyvien haastateltavien maine leviää toimittajien keskuudessa ja muutaman onnistuneen haastattelun antanut asiantuntija huomaa usein haastattelupyyntöjen määrän kasvavan pyörivän lumipallon lailla.

Millainen sitten on hyvä haastateltava? Jotkut ihmiset syntyvät supliikeiksi ja kameran rakastamiksi esiintyjiksi, mutta iloinen uutinen kaikille muille on, että hyväksi haastateltavaksi voi myös oppia.

Tässä muutama vinkki siihen, kuinka saavuttaa asiantuntijapaikka mediassa ja miten vaikuttaa itse siihen, että oma sanoma pääsee haastattelussa hyvin esille.

Osallistu keskusteluun tilaisuuksissa ja sosiaalisessa mediassa. Suomessa lähes alalla kuin alalla julkisessa keskustelussa esiintyvät yleensä samat kasvot. Mukaan mahtuisi  uusiakin, muttatoimittaja ei voi tietää osaamisestasi ja näkemyksistäsi, jos et itse tuo niitä esille.

Löydä itsellesi sopivat kanavat ja lähde rohkeasti kasvattamaan asiantuntijuuttasi myös osallistumalla julkiseen keskusteluun. Näin todennäköisyys sille, että toimittaja osaa lähestyä juuri sinua, kasvaa merkittävästi.

Sano mielipiteesi rohkeasti ja ota kantaa. Hyvä haastateltava tarjoaa toimittajalle muutakin kuin faktaa, jonka kuka tahansa voi googlettaa muutamassa minuutissa. Hän uskaltaa ottaa kantaa, kertoa mielipiteensä ja altistaa itsensä keskustelulle.

Omille sanoilleen saa usein enemmän näkyvyyttä, kun asian esittää kiinnostavasti ja mahdollisimman konkreettisesti. Mieti siis jo etukäteen vertauksia, esimerkkejä ja tarinoita, jotka avaavat aihetta josta puhut.

Kun haastattelupyyntö tulee, suostu siihen. Monelle asiantuntijalle iskee toimittajan soittaessa paniikki – turhaan. Vaikka et olisi aiheen johtava asiantuntija maailmassa, sinut on pyydetty haastatteluun syystä ja haastattelija haluaa kuulla juuri sinun mielipiteesi aiheesta. Liian usein toimittajat joutuvat ylipuhumaan asiantuntijoita antamaan haastatteluja.

Jos aihe ei mene täysin oman osaamisesi ohi ja sinulla on siitä sanottavaa, suostu haastatteluun. Mediassa esiintyminen on tehokas tapa saada näkyvyyttä asialle, jonka parissa teet työtä.

Puhu niin, että muutkin ymmärtävät. Kehistysyhteistyöjargonille on paikkansa, mutta suurelle yleisölle puhuttaessa tulee muistaa, etteivät kaikki tiedä mitä ovat esimerkiksi SDG:t tai Agenda 2030. Kehitysyhteistyössä teemat ovat usein laajoja, joten selkiytä ja tuo puhumasi aihe niin lähelle ihmisten arkea kuin mahdollista.

Tunne oikeutesi haastateltavana. Välillä mukavasti sujuneen haastattelun antanut asiantuntija saattaa järkyttyä siinä vaiheessa, kun hän saa jutun tarkistettavaksi tai se julkaistaan: lopputulos ei vastaa lainkaan sitä, mitä asiantuntija odotti, ja alkaa kiistely jutun muokkaamisesta tai sen julkaisemisen estämisestä. Siksi haastateltavan on hyvä olla perillä omista oikeuksistaan, jotka määritellään Journalistin ohjeissa.

Viimeisenä vinkki, jolla  myös kokeneempien haastateltavien kannattaisi haastaa itsensä.

Uskalla yllättää ja tuoda uusia näkökulmia keskusteluun. Isot muutokset kehityskysymyksissä ottavat aikansa, joten usein saattaa tuntua, että jokaisessa haastattelussa hoetaan samoja asioita. Jotta järjestökentän viesti pysyy kiinnostavana, myös meidän tulee haastaa omaa ajatteluamme ja keksiä uusia näkökulmia vanhoihin asioihin.

Tammikuussa Suomessa vieraillut eurooppalaisten kehitysjärjestöjen kattojärjestö Concordin uusi johtaja Tanya Cox tiivisti asian hyvin: 

”Jos sanomme aina juuri ne asiat, joita meidän oletetaan sanovan, ei mielipidettämme pian enää edes jakseta kysyä.”

Hauskoja haastatteluja! Muistathan, että Fingon viestintätiimi auttaa mielellään jäsenjärjestöjä haastatteluihin valmistautumisessa!

Olet nyt varjossa ""staging"". Poistu