Tuore. Vastuullinen. Vaikuttava. Rohkea. Reilumpi.
Näin kuvailivat Fingon jäsenjärjestöt uutta kattojärjestöään maanantaina 26. marraskuuta, kun Fingon brändi esiteltiin jäsenistölle Fingon syyskokouksen yhteydessä Teurastamon Kellohallilla.
Kepan ja Kehyksen yhdistymisen tuloksena syntyneen Fingon tunnusväri on auringonkeltainen. Väri valittiin, koska se on riittävän erilainen Kepan ja Kehyksen tunnusväreihin verrattuna eikä synnytä mielikuvia poliittisista sidonnaisuuksista.
Logossa pisteenä iin päällä paistaa aurinko – sama, joka lämmittää kaikkia maapallon asukkaita.
Ymmärrettävämpi tapa viestiä
Fingon brändiuudistus kattaa kuitenkin paljon muutakin kuin pelkän visuaalisen identiteetin, sillä koko järjestön tapaan tehdä työtä ja viestiä haettiin uutta suuntaa.
Fingo ei halua piiloutua monimutkaisten ja vaikeaselkoisten termien taakse, vaan kertoa globaalin maailman tilasta ja tulevaisuudesta niin, että viesti on ymmärrettävä myös muille kuin kehitysyhteistyön ammattilaisille. Tämä kiteytyy Fingon sloganiin ”Jotta elämä olisi reilumpaa. Ihan kaikkialla.”
”Kun Kepa ja Kehys päättivät lyödä hynttyyt yhteen, päätettiin, että uusi organisaatio on jotain muuta kuin vain Kepa plus Kehys. Haluttiin miettiä, mitä voimme tehdä uudella tavalla ja miten voimme luoda organisaation nahkoja, mutta samalla pitää vahvuuksistamme kiinni”, sanoo Fingon viestintäjohtaja Laura Häkli.
Hänen mukaansa Fingo haluaa olla tulevaisuudessa entistä vahvempi vaikuttaja reilumman ja kestävämmän maailman puolesta sekä nivoa Suomen, EU:n ja kansainvälisen tason vaikuttamisen tiiviisti yhteen.
Jäsenjärjestöt näkyviksi
Toiminnan keskiössä ovat nyt Fingon jäsenjärjestöt, joiden asiantuntemusta ja tuloksellista työtä Fingo haluaa nostaa esiin aiempaa näkyvämmin.
”Haluamme tarjota järjestöille erilaisia koulutus-, neuvonta- ja muita palveluja entistä helpommin ja saman katon alta. Uusi visuaalinen ilme on yksi ilmentymä järjestön identiteetistä ja hengestä: asiantuntemuksesta, ratkaisukeskeisyydestä ja myönteisestä tekemisen tavasta”, Häkli kertoo.
Myös jäsenjärjestöt odottavat Fingolta yhdessä tekemistä.
”Toivomme teiltä uudenlaisia, rohkeita avauksia ja uudenlaisen yhteistyön syntymistä”, sanoi Siiri Mäkelä Nuorten Agenda2030 -verkostosta maanantain tilaisuudessa.
Taksvärkin Lauri Peltonen puolestaan kertoi toivovansa Fingolta rohkeutta ja vahvaa työtä erityisesti globaalikasvatuksen parissa.
”Sitä, mitä on tehty tähänkin asti”, hän sanoi viitaten Kepan toimintaan.
,
Fingon viestinnän asiantuntija Mirka Kartano ja hasan communicationsin Kaarle Hurtig olivat keskeisessä roolissa Fingon brändin luomisessa.
Kuva:
Tuomas Tiainen
Fingo
,
Fingon brändityö toteutettiin hasan communications -viestintätoimiston kanssa. Myös Fingon jäsenjärjestöt olivat tiiviisti mukana yhteistyössä.
”Kepalla ja Kehyksellä on vaikuttava historia, ja nyt voimien yhdistämisen myötä luodaan uutta vahvaa tarinaa. Uusi Fingo nostaa esiin yli 300 kehitysjärjestön yhteiset näkökulmat. Sen toiminnassa ja viestinnässä näkyy rohkeus ja vilpitön tahto ratkaisujen löytämiseen. Fingon toiminnan tarkoituksena on saattaa yhteen mahdollisimman moni toimija meitä kaikkia hyödyttävän, paremman tulevaisuuden mahdollistamiseksi”, hasan communicationsin asiakkuusjohtaja Tea Saloranta taustoittaa yhteistyötä.
Saloranta näkee, että suomalainen yhteiskunta tarvitsee Fingon kaltaista järjstöä, joka etsii yhdessä kumppaniensa kanssa ratkaisuja maailmanlaajuisiin ongelmiin.
”Fingon viesti ´vaikuttaa tulevaisuuteen tänään´ muistuttaa meitä siitä, että ratkaisut kestävämpää tulevaisuutta ajatellen tehdään yhdessä, tässä hetkessä. Mielestämme tämä viesti on nyt tärkeämpi kuin koskaan”, Saloranta kiteyttää.
,