Kampanja muistuttaa päättäjiä siitä, että Suomi on kansainvälisessä vertailussa jäämässä jälkeen yritysvastuulainsäädännössä.
”Monet yritykset noudattavat jo nyt ihmisoikeusperiaatteita. Hankintaketjun läpinäkyvyys ja vastuullisuus on sekä asiakkaiden että tavarantoimittajien etu. Meillä ei ole mitään salattavaa, eikä pitäisi olla millään muullakaan suomalaisella yrityksellä”, sanoo Kotipizza Groupin toimitusjohtaja Tommi Tervanen.
#Ykkösketjuun-kampanjan tavoittelema laki velvoittaisi yritykset selvittämään ihmisoikeusvaikutuksensa sekä välttämään ja vähentämään mahdollisia kielteisiä vaikutuksia. Laki perustuu ihmisoikeuksia koskevaan huolellisuusvelvoitteeseen, joka määritellään YK:n ihmisoikeuksia ja yritystoimintaa koskevissa ohjaavissa periaatteissa.
Vastuu arvoketjujen valvonnasta halutaan siirtää asiakkailta yrityksille.
”Kukaan ei halua ostopäätöksillään tietoisesti tukea vastuutonta yritystoimintaa, mutta vastuuväittämien viidakossa seikkaileva kuluttaja on voimaton. Kuluttajat haluavat luottaa siihen, että ostettujen tuotteiden taustalla ei ole lapsityövoimaa, pakkotyötä tai muita ihmisoikeusloukkauksia”, sanoo Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling.
#Ykkösketjuun-kampanjan tavoitteena on saada yritysvastuulaki kirjattua Suomen seuraavan hallituksen ohjelmaan.
”Ihmisoikeudet ovat iso asia ja niiden toteutumisen edistäminen lainsäädännöllä on kaikkien etu. Yhteiset ihmisoikeuksia koskevat pelisäännöt luovat yrityksille reilun toimintaympäristön”, sanoo Fazerin yritysvastuujohtaja Nina Elomaa.
Useissa maissa kuten Ranskassa, Sveitsissä ja Alankomaissa on jo lähdetty säätämään yrityksille sitovaa ihmisoikeuksia koskevaa huolellisuusvelvoitetta.
”Suomen on aika skarpata ja seurata muiden Euroopan maiden viitoittamaa tietä. Me haluamme nostaa Suomen yhdessä yritysvastuun #ykkösketjuun”, sanoo kampanjaa koordinoivan yritysvastuujärjestö Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.
”Sitovien yritysvastuustandardien asettaminen lisäisi myös suomalaisen työn kilpailukykyä”, muistuttaa SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta.
Kampanja kutsuu kaikki suomalaiset mukaan. Kampanjan verkkosivuilla tukensa laille voivat ilmoittaa niin eduskuntavaaliehdokkaat, yritykset, järjestöt kuin yksityishenkilötkin.
”Kampanja kokoaa yhteiskunnan eri toimijat yhteen, sillä ihmisoikeudet ovat liian tärkeitä jätettäväksi pelkän vapaaehtoisuuden varaan. Haluamme kaikki mukaan”, sanoo yritysvastuuasiantuntija Irene Leino Suomen UNICEFilta.
Kampanjan tavoittelemaan lakiin sitoutuneet eduskuntavaaliehdokkaat ja puolueiden ranking-lista julkaistaan myöhemmin syksyllä.
Lisätietoja
http://ykkösketjuun.fi
Sonja Vartiala
Finnwatch, toiminnanjohtaja
044 5687465
Nina Elomaa
Fazer-konserni, yritysvastuujohtaja
045 3548611
Tommi Tervanen
Kotipizza Group, toimitusjohtaja
020 7716743
Juha Beurling
Kuluttajaliitto, pääsihteeri
040 5566421
Jonas Biström
Kepa, kampanjasuunnittelija
050 317 6716