”Kodi zetu – Our taxes” -mainoksessa leskeksi jäänyt äiti keittää aamuteetä ja valmistaa maissijauhoista ugalia. Samalla kertoja toteaa, että tavalliset tansanialaiset maksavat arvonlisäveroa elintarvikkeista ja puhelimen käytöstä, kun taas suuryritykset voivat pakoilla veronmaksua voitoistaan.Yli sadan tansanialaisjärjestön Policy Forum -verkoston mainos oli ehtinyt pyöriä vuoden 2013 lopulla kahdella kansallisella televisiokanavalla lähes kuukauden ajan. Star TV:n mainosaika oli jo päättynyt, ja ITV:lläkin näyttöaikaa oli jäljellä enää muutama päivä. ITV:n edustajat ilmoittivat Policy Forumille saaneensa viestintäviranomaiselta (Tanzanian Communication Regulatory Authority, TCRA) kirjeen, jossa kanavaa vaadittiin vetämään mainos pois.”Kirjeen mukaan mainos oli häiritsevä ja mahdollisesti harhaanjohtava”, kertoo Policy Forumin asiantuntija Nicholas Lekule. Kanavan johto päätti pohdinnan jälkeen noudattaa TCRA:n kehotusta.* * *Mainos oli osa vero-oikeudenmukaisuutta ajavaa kampanjaa. Sen avulla kannustettiin ihmisiä vaatimaan reilua progressiivista verojärjestelmää ja laadukkaita julkisia palveluita sekä suuryrityksille vähemmän verohelpotuksia.Mainoksessa ihmetellään myös, minne tavallisten ihmisten veroshillingit menevät. Ne kun eivät näy peruspalveluiden laadussa eivätkä teiden kunnossa.Policy Forum on tehnyt Tansaniassa töitä verokysymysten parissa jo vuosia. ”Tällä hetkellä valtio menettää paljon rahaa verohelpotusten takia. Tulot voitaisiin käyttää budjetin rahoittamiseen”, Nicholas Lekule sanoo.***Mainoksen poisvetäminen voi liittyä myös onnettomaan sattumaan. Mainoskampanjan aikaan Dar es Salaamin keskustan rekisteröityneet kauppiaat protestoivat näyttävästi arvonlisäveron maksamista vastaan. He pitivät epäreiluna sitä, ettei epävirallisen talouden piirissä toimivilta katukauppialta vaadittu samaa.”Tämä johti väärinymmärrykseen, että mainos olisi kannustanut ihmisiä protestoimaan veronmaksua vastaan. Se ei pidä paikkaansa”, sanoo Lekule. Saman Policy Forum olisi halunnut kertoa viranomaisille, mutta TCRA suostui keskustelemaan tapauksesta ainoastaan televisiokanavan kanssa.Järjestöverkosto uskoo, että käsky mainoksen poisvetämisestä tuli suoraan hallituksesta. ”Kun mainos ajoittuu vaalien läheisyyteen, on hallitus varuillaan. Paikallisvaalit pidetään vielä tänä vuonna ja valtakunnalliset vaalit ensi vuonna.”* * *Sananvapausjuristi Mohammed Tibayendera ei lähde arvailemaan, kuka mainoksen poisvetoa on vaatinut. Hän kertoo, että TCRA:lla on oikeus kieltää ongelmalliseksi katsomiensa sähköisen viestinnän sisältöjen julkaiseminen.”TCRA:lla on sisältökomitea ja kuluttajakomitea, jälkimmäinen käsittelee kuluttajien valituksia haitallisista sisällöistä. Jonkun on täytynyt valittaa mainoksesta.”Tibayendera neuvoo jatkotoimia pohtivaa Policy Forumia selvittämään poisvedon todelliset syyt ja toimimaan nopeasti. Viranomaisen lopullista päätöstä asiassa ei hänen mukaansa kannata jäädä odottamaan. ”TCRA tulee venyttämään lopullista päätöstä niin kauan, että valitusaika menee umpeen.”Kunnollisen julkisuuslainsäädännön puolesta vuosia kampanjoinut Tibayndera pohtii myös, voisiko tapauksessa piillä mahdollisuus testata oikeudessa Tansanian perustuslain 18. pykälää, jonka pitäisi taata kansalaisten ilmaisunvapaus, kuten oikeus välittää tietoa häiriöttä.
Tansanialaisen verokampanjan tv-mainos julkaisukieltoon
DAR ES SALAAM — Tansanialainen kansalaisjärjestöverkosto sai loppuvuodesta yllättävän tiedon: maan viestintäviranomainen oli kieltänyt sen verokampanjaan liittyvän televisiomainoksen näyttämisen.
Teksti: Henna Hakkarainen