Mitä on saatu aikaan?
Eteläisen Tansanian yhdeksässä yläkoulussa tehty LiiKen tutkimus vuonna 2015 osoitti, että vain 9 prosenttia tytöistä suorittaa yläkoulun hyväksytysti.
Aloitimme vuonna 2017 yhdessä paikallisen Sports Development Aid -järjestön kanssa kyseisissä kouluissa erityisesti tytöille suunnatun liikunta-, terveyskasvatus- ja elämänhallintataidot -hankkeen.
Vuoden 2020 tulokset osoittivat, että tyttöjen läpipääsy yläkoulun päättökokeissa oli noussut 51,3 prosenttiin, nousua noin 42 prosenttiyksikköä. Samalla tyttöjen itseluottamus, opiskeluinto, itsemääräämisoikeus ja sosiaalinen aktiivisuus kasvoivat ja teiniraskaudet ja koulun keskeyttäminen vähenivät voimakkaasti. Jatkamme vastaavaa hanketta nyt 50 yläkoulussa.
Mitä hyötyä tästä tuloksesta on ollut – niin lyhyellä kuin pitkällä aikavälillä?
Tyttöjen itseluottamus, opiskeluinto, itsemääräämisoikeus ja sosiaalinen aktiivisuus kasvoivat ja teiniraskaudet ja koulun keskeyttäminen vähenivät voimakkaasti. Tyttöjen jatkokoulutus lukiossa ja ammattikouluissa kasvoi. He saavat työpaikkoja, omaa tuloa, hallitsevat omaa elämäänsä ja luovat itselleen uraa.
Mitä jos tätä tulosta ei olisi saatu aikaan?
Tytöt saattaisivat aloittaa yläkoulun, mutta keskeyttäisivät sen vanhempiensa käskystä, menisivät naimisiin ja jäisivät kouluttamattomina yhteiskunnan alaluokkaan. Tällöin he olisivat todennäköisesti köyhiä maanviljelijöitä tai ravintolatyöntekijöitä. He saattaisivat olla hyväksikäytön ja perheväkivallan uhreja.
Vastaukset: Ari Koivu, LiiKe