Reilu kauppa kasvoi Suomessa edelleen vuonna 2010.
Suomen markkinoilla oli vuoden 2010 lopussa 1 600 Reilun kaupan tuotetta, ja niitä myytiin 93 miljoonalla eurolla. Suomalaiset ostivat Reilun kaupan tuotteita 17,30 eurolla henkeä kohden. Eniten rahaa suomalaiset käyttivät Reilun kaupan kahviin, sen jälkeen banaaniin, viiniin, kukkiin ja puuvillatuotteisiin.
Taloustutkimuksen marraskuussa 2010 tekemässä tutkimuksessa selvisi, että 77 prosenttia suomalaisista ostaa Reilun kaupan tuotteita vähintään silloin tällöin. Reilu kauppa on tunnetuin vastuullisuussertifikaatti Suomessa: peräti 94 prosenttia suomalaisista tietää sen ainakin nimeltä, ja 80 prosenttia tietää, mitä kyseinen merkki tuotteessa tarkoittaa ja mitä se takaa.
Kahvin kulutus pysynyt, banaanien markkinaosuus laski
Kahvi on edelleen suosituimpia Reilun kaupan tuotteita, ja sen kulutus on pysynyt melko tasaisena useita vuosia. Reilun kaupan kahvia myytiin Suomessa viime vuonna 547 000 kiloa. Reilun kaupan teen myynti kasvoi viime vuonna 10 prosenttia ja kaakaon 32 prosenttia.
Hedelmistä suosituin oli edelleen banaani, jonka markkinaosuus jäi kuitenkin edellisvuosia pienemmäksi, 14 prosenttiin.
Reilun kaupan viinit ovat nousseet yhdeksi myydyimmistä Reilun kaupan tuotteista. Niiden myynti kasvoi 10 prosenttia, ja yhteensä viinejä myytiin 673 000 litraa. Vuoden 2010 lopussa saatavilla oli jo 31 erilaista Reilun kaupan puna-, valko- ja kuohuviiniä.
Lähitulevaisuuden Reilun kauppa -uutuuksia Suomessa tulevat olemaan muun muassa kulta ja puu. Reilun kaupan pelisäännöillä kaivettu kulta lanseerattiin Britanniassa ystävänpäivänä 14. helmikuuta 2011, ja reilusta kullasta tehtyjä koruja on jo myynnissä Britanniassa ja Kanadassa.
Myös puusertifikaatti on jo olemassa, ja ensimmäiset Reilu kauppa -sertifioidusta puusta valmistetut tuotteet tulevat Euroopan markkinoille tänä vuonna, joskaan eivät heti Suomeen asti.
Reilun kaupan edistämisyhdistyksen vuosiraportti 2010 (pdf).