Yritysten kannattaisi hyödyntää kansalaisjärjestöjen tietoa ja osaamista nykyistä enemmän, uskoo social mission manager Soledad Piñero Misa Ben & Jerry’siltä.
”Kansalaisjärjestöissä on esimerkiksi ympäristöasioista sellaista asiantuntemusta, jota yrityksissä ei välttämättä ole. Siksi me teemme yhteistyötä heidän kanssaan. Järjestöt myös luovat muutosta”, Piñero Misa sanoi Taiga-lavalla järjestetyssä keskustelussa lauantaina.
Projektipäällikkö Sara Lindeman Aalto New Globalista arveli, että yhä useammalle yritykselle on taloudellisen kannattavuuden rinnalla tärkeää kantaa sosiaalista vastuuta. Myös ihmiset haluavat valita tuotteita, jotka ovat heidän arvojensa mukaisia.
”Nuoret sukupolvet haluavat sosiaalista oikeudenmukaisuutta”, Lindeman totesi.
Työkaluja yrityksille
Piñero Misan mukaan Ben & Jerry’s käyttää vain Reilun kaupan raaka-aineita tuotteissaan. Vaikuttamistyön päällikkö Tytti Nahi Reilusta kaupasta uskookin, että järjestö on tietyllä tavalla helppo kumppani monelle yritykselle.
”Reilulla kaupalla on vakiintunut tapa tehdä asioita. Se tarjoaa työkaluja yrityksille, jotka ovat huolissaan omista vaikutuksistaan tai ovat heränneet siihen, että ihmiset odottavat saavansa tietoa tuotteiden alkuperästä”, Nahi sanoi paneelissa.
Nahin mielestä keskeisin asia, johon yritysten tulisi sitoutua, on kohtuullisen palkan maksaminen. Silloin maailma muuttuisi, hän totesi.
”Tuntuu, että useisiin muihin asioihin yritysten on helpompi sitoutua”, Nahi pohti.
Hän toivoo yrityksiltä myös viestiä, että ne ovat valmiita sitovaan sääntelyyn, kun puhutaan ihmisoikeuksista.
Arjen valintoja
Lindeman sanoi odottavansa yrityksiltä myös innovaatioita sosiaalisen ja ympäristövastuun edistämiseksi. Piñero Misa mukaan esimerkki tällaisesta on vaikkapa vegaaninen jäätelö.
Puheiden sijaan vaaditaan myös tekoja, myös hän totesi.
”Valintoja tehdään arjessa jatkuvasti.”
Monet nykyisistä aktivismin muodoista liittyvät jollain tapaa kuluttamiseen ja kulutusvalintoihin.
”Aktivismi ei ole menossa minnekään.”